11/14/2006

Aquí no ets cap estrany


Aquí no ets cap estrany d'Adam Haslett
Els hereus del benestar que es pensen que la vida és una qüestió de sentiments perfectes

Aquí no ets cap estrany introdueix els lectors en el cor i la ment de persones que afronten els dilemes crucials de la vida: un vell inventor que encara bull d'idees decideix fer una darrera visita al seu fill gai; la trobada amb una pacient reticent ens revela les pors i els desitjos d'un jove psiquiatre; un noi que s'ha quedat orfe troba consol en la violència d'un company de classe; la reaparició d'un antic amant trasbalsa la pau entre un germà i una germana que viuen plegats des de fa dècades... En escenaris que s'estenen des de Nova Anglaterra a la Gran Bretanya i des de Los Angeles a l'Oest americà, els contes d'aquest llibre tracten del que Faulkner va anomenar les velles certeses i veritats del cor: l'amor i l'honor, la compassió i l'orgull, la pietat i el sacrifici
Aquesta síntesi del llibre que fa l'editorial és una bona mostra d'allò que en diem les mitges veritats. No crec que volguessin enganyar i enganxar compradors, sinó que sintetitzar és sempre difícil, i en aquest cas els resums dels contes no són gens ajustats a llur veritable essència .
En el primer conte "Notes per al meu biògraf", s'obliden de dir que el vell inventor és un malat mental -malaltia psíquica de la bipolaritat-; de fet, el protagonista, que narra en primera persona, mostra una activitat aclaparadora, que esgota el fill i els lectors: costa seguir totes les seves reflexions, però si s'aconsegueix, doncs, ja hem fet un curset de medecina mental.
En el segon conte, "El metge bo", calia dir com de tràgic i terrible és la vida de la pacient del metge bo: la treuen de la universitat a mitja carrera, el fill es droga, i aquest li talla els dits -per un causa que no explicaré-, i finalment mor en un accident. Buffff!!!!
N'escric unes frases: mentre l'escola li ensenyava George Washington anys rere any, jo li llegia. No és que fos cap fanàtica, no vaig llençar el televisor, ni el sobreprotegia. Li llegia llibres després de sopar i quan es va fer més gran llegia pel seu compte.
En "El començament del dol" no sé com poden dir que
un noi que s'ha quedat orfe troba consol en la violència d'un company de classe: ni parlar-ne! Les seves tendències gais entren en una relació sadomasoquista desconsolada.
I potser el millor conte és el següent: el quart "Devoció". És la que té Hillary per Owen, el seu germà, a qui ha protegit tota la vida , i que aquest, en canvi, li ha destrossat la seva vida. Ell li havia fet malbé la vida. Molt bo. La focalització dels dos germans arrodoneix el conte, però aquesta devoció per una altra persona, malgrat que ella sap què li ha fet -i no li ho diu!- és la seva millor basa.
Els altres contes també són ben interessants. En "La fi de la guerra" hi ha un altre exemple de devoció i una altra malatia terrible, dues millor dit: una mental i ua psoriasi. Terrible.
A "Reunió" se'ns explica com resol passar els seus últims dies un malalt de sida.
En canvi, "Endevinació" constitueix una entrada en el món de l'esoterisme: les premonicions d'un noi -que també són tràgiques.
I el darrer és potser el més feliç: un "Voluntari" per tenir cura d'una àvia viu alhora la seva primera relació sexual. Malgrat tot, una de les últimes frases del conte ens dóna idea d'aquest conte i de tota l'obra de Haslett: Tu i tots els hereus del benestar que es pensen que la vida és una qüestió de sentiments perfectes


11/03/2006

A Jerusalem, però poc


Josep Piera A Jerusalem Edicions 62, Barcelona, 2005

Ens trobem davant d’un llibre que fa servir la ficció, l’escriptura d’assaig, la nota crítica, l’escriptura de diari, la crònica d’una estada en un hospital (des d’on assisteix als esdeveniments que varen ocórrer l’onze de setembre (11-S) i els posteriors). L’autor hi combina el relat i el reportatge, l’erudició i el lirisme amb una voluntat d’acostament sintètic i integralista.

Aquesta és la síntesi que vaig trobar en alguna pàgina web sobre aquest llibre: el vaig aconseguir en la meva biblioteca pública i me l'he llegit. M'ha decepcionat una mica, perquè esperava una visió més generosa de Jerusalem; creia que seria un llibre de viatges centrat en el paisatge humà i monumental de Jerusalem i Israel, i no, o molt poc. Només una tercera part del llibre en parla. A la primera part tracta de la preparació del viatge, de què l'ha motivat, de les coneixences que fa que l'incitaran a anar-hi o que el marquen -la noia que amb qui està a punt de lligar i que espera un fill, que decideix no avortar i que el recordarà perquè en aquests moments difícils l'ha escoltada-... A la segona, ja ha arribat a Jerusalem, però ens n'explica tan poc de la ciutat i la gent! Només una anècdota ens quedarà a la memòria: la de la dona humil que amb el seu mocador neteja una pedra sagrada. I a la tercera, els fets de l'onze de setembre de 2001 el porten a oblidar-se d'explicar-nos Jerusalem i a fer un dietari sobre les conseqüències d'aquests fets...
Si m'he de quedar amb alguna cosa del llibre és haver-me assabentat que la presa d'Assuan
(la resclosa alta d'Assuan està a uns sis kilòmetres al sud de la vella. La seva construcció es va decidir el 1958. Vers el1967 estava casi acabada i l'aigua començava a cobrir els terrenys a ambdós costats del riu enterrant molt monuments i no fent més mal perquè la campanya internacional pel salvament dels monuments de Núbiapiràmide de Kheops. La resclosa té 4 km de llarg, 1 km d'ample a la base i 125 m d'altura, i produeix tota l'energia del país. L'àrea egípcia cultivada es va incrementar un 30%. Va ser un èxit i 70 equips internacionals van treballar contra rellotge fent centenars d'excavacions i rescatant milers d'objectes. La resclosa fou en aquell temps una gran obra d'enginyeria; té 18 vegades més material que el que es va emprar http://ca.wikipedia.org/wiki/Resclosa_d%27Assuan) té uns efectes catastròfics en l'ecologia i en la vida d'Egipte.

En aquesta web http://marenostrum.org/ecologia/medio_ambiente/marmor/index.htm hi podeu llegir un article de Piera publicat a l'Avui on explica aquesta catàstrofe. En el llibre, s'hi diu pràcticament el mateix.

Xipre, aquest estiu passat. Estàvem visitant una antiga vila romana situada en un promontori vora mar, quan algú, atent a les informacions històriques i arqueològiques, davant el mosaic d'un peix preciós, i embadalit davant la lluminosa blavor transparent de la mar propera, va demanar en veu alta: "Es bona la pesca en aquesta zona?" Esperava un tòpic com a resposta, una topicada d'aquestes simpàtiques, somrients i afalagadores per al turista, que exalten les saboroses bonances de la gastronomia local. Però no. La resposta de la guia va ser tan clara com contundent: "A Xipre, senyor, des que entrà en funcionament la resclosa d'Assuan, el peix ha anat desapareixent a poc a poc. Diuen que no hi arriba el plàncton que el Nil abocava a la mar; per això la mar ara és tan blava; abans tirava més a verda. La Mediterrània està morint en aquesta costa .

També explica com El Caire ha crescut per l'arribada contínua de pagesos que ja no aprofiten els llims tradicionalment aportats pel Nil, que ara resten aturats a la presa d'Assuan, i com el desert guanya paradoxalment metres, perquè la presa, que serveix per fer electricitat i regar, ho provoca.